Tulevaisuuden museot tehdään Kiinassa

Yinchuan taidemuseo.

Museot kiinnostavat Kiinassa: erään arvion mukaan maassa avataan vuodessa keskimäärin 100 uutta museorakennusta. Taustalla on taloudellinen kukoistuskausi, mutta myös halu kulttuurisen statuksen hankkimiseen New Yorkin ja Pariisin malliin. Museorakennusbuumi tarjoaa mahdollisuuksia myös ulkomaisille tähtiarkkitehdeille. Esimerkiksi Nanjingiin on valmistumassa Kiasman arkkitehdin Steven Hollin piirtämä konstruktivistinen taidemuseo.

Ilmiön alaviitteenä on myös kansallinen kilpailu erityisesti vanhojen kulttuurimetropolien Pekingin ja Shanghain välillä. Tässä kilpailussa pädetään koolla ja määrällä. Vuoteen 2015 mennessä Shanghaissa on tavoitteena avata 16 uutta museota, joista kaksi saatiin käyttöön kuluvan vuoden syyskuussa: modernille taiteelle omistettu The China Art Museum ja nykytaiteeseen keskittyvä Power Station of Art. Niihin odotetaan vuosittain yhteensä 3 miljoonaa kävijää.

Näistä ensin mainittu on sijoitettu vuoden 2010 maailmannäyttelyä varten rakennettuun Kiinan paviljonkiin, jossa tilaa on kaikkiaan 64.000 neliömetriä. Uutta museota onkin mainostettu kokonsa puolesta kaksi kertaa suuremmaksi kuin Buckinghamin palatsi sekä New Yorkin Metropolitan Museum of Artin ja Pariisin Musée d’Orsayn vertaiseksi. Maan suurimman museon tittelistä kilpailee Pekingissä vuonna 2011 remontoituna avattu Kansallismuseo lähes 200.000 neliöllään – ”hieman suurempi kuin Met”, kuten museon edustajat muistavat mainita.

Toinen Shanghain museotulokas, Power Station of Art, on nimensä mukaisesti saneerattu entiseen voimalaitokseen ja syystäkin sitä on jo ehditty kutsua ”Shanghain Tate Moderniksi”. Tilaa uudessa museossa on anteliaasti, runsaat 40.000 neliötä. Paraikaa uusi taidekeskus isännöi yhdeksättä Shanghain biennaalia ja tuleviin näyttelyhankkeisiin kuuluvat varmat vetonaulat kuten Andy Warhol ja Vincent van Gogh.

Kaupungissa on jo vuodesta 2005 toiminut nykytaiteelle omistettu museo MoCA Shanghai. Siellä on 7. joulukuuta asti esillä suomalaista muotoilua näyttelyssä ”Design Colours Life – Contemporary Finnish Design and Marimekko”.  Kansainvälistä nykytaiteen museon profiilia Shanghaissa edustaa viime vuonna avattu yksityinen taidemuseo RAM – Rockbund Art Museum ja lisää yksityisten miljonäärikeräilijöiden rahoittamia museoita on tulossa. Näitä yksityisten kokoelmien ympärille rakennettuja museoita on kritisoitu ”turhamaisuuden monumenteiksi”, joiden käytännön arjen pyörittäminen osoittautuu perustajilleen yllätyksellisen hankalaksi ja vaivalloiseksi. Kriittisimmät äänet ovat myös ihmetelleet miten kaikki nämä usein ylimitoitetut tilat tullaan täyttämään mielekkäästi tai minkälaisia näyttelyitä voidaan ylipäätään järjestää viranomaisten tarkasti kontrolloimassa ja sensuroimassa yhteiskunnassa.

Uudet museot ovat muotia myös muualla päin Kiinaa. Esimerkiksi Yinchuaniin, Keltaisen joen varrelle, on rakenteilla kiinalaisen arkkitehtitoimiston We Architech Anonymous (WAA):n suunnittelema taidemuseo, jonka fasadi on lainannut kaarensa joen törmälle kerrostuneen maa-aineksen muodoista.  Vaikka itse museorakennus on tiloiltaan kiinalaisessa mittapuussa vaatimattomat 15.000 neliötä, sen jatkumona tulee olemaan laaja veistospuisto, joka esittelee maan loistokasta taidehistoriaa 2000 vuoden ajalta yli 600 veistoskopion avulla.

Ordos-museo, Kang Ba Shi City

Sijainniltaan ja muodoltaan kiehtovimpiin museotulokkaisiin Kiinassa kuuluu vuonna 2011 avattu Ordos-museo, joka sijaitsee lähellä Mongolian rajaa Kang Ba Shi Cityssä. Pekingiläisen MAD-arkkitehtitoimiston suunnittelema veistosmainen rakenne on lainannut muotojaan aavikon dyyneistä. Museo on osa Gobin autiomaahan, vauraalle hiili- ja kaasualueelle Dubain malliin rakennettua tulevaisuuden kaupunkia. Se on yksi monista Kiinan ”aavekaupungeista”, nopeasti taloushuumassa rakennettu miljoonan asukkaan urbaani keskus, johon viranomaiset eivät ole onnistuneet houkuttelemaan asukkaita. Valmiit asunnot kortteli toisensa jälkeen, kadut ja toimistopilvenpiirtäjät seisovat lähes tyhjillään: ehkä tulevaisuutta voidaan rakentaa liiankin nopealla tahdilla?

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Kategoria(t): Kansainvälistä Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.