Nigerialaisia juomatapoja

Intendentti Arja Miller kertoo El Anatsuin ARS 11 –teoksesta Kiasman aulassa

Valtava metallikudonnainen Kiasman aulassa koostuu sadoista tuhansista pienistä palasista, jotka ovat peräisin sadoista tuhansista käytetyistä viinapulloista. “Meilläpäin juodaan paljon alkoholijuomia”, kertoo taiteilija, ghanalais-nigerialainen El Anatsui. ”Niin meilläkin”, totean ja keskustelemme hetken erilaisista alkoholikulttuureista ja yksittäisistä kohtaloista, joita huikaisevan kauniiseen taideteokseen kätkeytyy sekä konkreettisesti, että kuvaannollisesti siirtomaahistorian kautta.

“Saan paikallisista tislaamoista säännöllisesti pulloista peräisin olevat metalliset osat, joita ei kierrätetä. Taideteosteni kautta annan niille uuden elämän”. Taiteilija löysi sattumalta kasan pullonkorkkeja ja muuta metallijätettä 1990-luvun lopulla. Hän teki erilaisia kokeiluja tällä materiaalilla, ja keksi jossain vaiheessa kiinnittää palaset kiinni toisiinsa kuparilangalla luoden ikään kuin metallista tehtyä kangasta. Kangas käyttäytyi yllättävän joustavasti, taipui ja rypyttyi, ja siihen pystyi luomaan erilaisia kuvioita ja kiinnostavan näköistä, maalauksellista pintaa. Lisäksi taiteilijaa inspiroi mahdollisuus kuljettaa materiaalia melko vaivattomasti. Isotkin palaset voi viikata tilaa säästävästi laatikkoon.

“Ajattelin, että metallipalojen käyttö on nopeasti ohimenevä vaihe tuotannossani, mutta toisin kävi. Materiaalista löytyy loputtoman muuntelun mahdollisuudet. Se kiehtoo minua yhä.” Uusimmat osat Kiasman aulassa olevasta teoksesta koostuvat pullonkorkin alla olevista rengasmaisista sineteistä. “Assistenttini kutsuvat tätä materiaalia verkkopaidaksi”.

El Anatsuin teokset työllistävät ison joukon assistentteja Nigerian Nsukkassa. Taiteilijan mukaan heillä on tärkeä osuus teosten muodon kehittämisessä. “Teosteni tekeminen on kollektiivinen prosessi alusta loppuun asti. Pidän ajatuksesta, että materiaalilla on muisti, ja että se on kulkenut tuhansien käsien kautta.”

 

Kategoria(t): ARS 11, Kansainvälistä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.