Kuvattomia peilejä

Suomalainen taiteilija Markus Kåhre on muokannut tilateoksellaan No title liverpoolilaisen pubin ja majatalon The Monron sisätiloja uuteen uskoon. Kahdessa askeettisessa majoitustilassa on Kåhren varhaisemmasta tuotannosta tutut hätkähdyttävät elementit: peilit ilman peililasia. Kehyksien rajaaman aukon taakse on rakennettu uskomattomalla taidolla kolmiulotteinen toisinto siitä kuvajaisesta, joka todellisessa peilissä heijastuisi. Katsoja havaitsee asioiden toisenlaisen tilan viimeistään yrittäessään peilata itseään tätä tyhjyyttä vasten tai kurottaessa kätensä epäuskoisesti peilin läpi. Varhainen versio vastaavasta peilitilasta on Kiasman kokoelmiin kuuluvassa Kåhren Nimetön-teoksessa vuodelta 1996.

Liverpoolin biennaalin yleisteemana on vieraanvaraisuus. Mukana on 242 taiteilijaa, joiden teokset on jaettu 27 paikkaan eri puolilla kaupunkia. Markus Kåhren, biennaalin ainoan suomalaisedustajan teos löytyy osoitteesta: The Monro, 92 Duke Street, Liverpool.

Toisenlaista kuvajaisteemaa biennaalissa edustaa prahalaisen Jiří Kovandan teos Kissing Through The Glass, joka sijaitsee Lime Streetin asemalla. Nimensä mukaisesti siinä voi antaa suukon omalle ”peilikuvalleen” eli taiteilijalle, joka seisoo lasin takana. Tämän teoksen ensimmäinen versio on jo 70-luvulta.  Hyviä, ajattomia ideoita kannattaa taiteessakin kierrättää, uusi tilanne tekee teoksesta toisen. Liverpoolin biennaali on avoinna 25. marraskuuta saakka.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Kuva videosta Interview With Markus Kåhre – Liverpool Biennial 2012.

Kategoria(t): Kansainvälistä Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.