Kasselista Kiasmaan

Kurenniemen teokset soivat Kasselissa kesäkuussa. Kuva: Satu Metsola

Kasselin 13. documenta -näyttely päättyi muutama päivä sitten. Tämä Euroopan laajin säännöllisesti järjestettävä nykytaiteen laaja tapahtuma keräsi ennätysyleisön, runsaat 860.000 kävijää. Tällä kertaa Kasselissa oli pitkästä aikaa mukana muutamia suomalaistaiteilijoita: Erkki Kurenniemi lähes retrospektiivisellä esiintymisellä ja Mika Taanilan uusi videoinstallaatio, joka perustuu hänen monivuotiseen dokumenttiprojektiinsa Olkiluodon III -ydinvoimalan rakentamisesta.

Olin mukana työryhmässä toteuttamassa Kurenniemen näyttelyä Kasselissa. Mukana Valtion taidemuseosta olivat myös Kuvataiteen keskusarkiston tutkija Maritta Mellais ja Kiasman korvaamaton mediateknikko Esa Niiniranta. Se oli päätepiste pitkälle prosessille, joka alkoi siitä, kun documentan taiteellinen johtaja Carolyn Christov-Bakargiev, joka vieraili Suomessa muutama vuosi sitten IHME -festivaaleilla, ilmestyi Kiasmaan ja ilmaisi innostuksensa Kurenniemen tuotantoon ja elämään.

Kurenniemen onneton kohtalo saada vakava aivoinfrakti 2000-luvun puolivälissä on hiljentänyt miehen rullatuolipotilaaksi. Mutta hänen laaja arkistonsa on nyt tutkijoiden mielenkiinnon kohteena Kuvataiteen keskusarkistossa ja sen penkomisessa onkin hommansa. Mies on ahkeroinut erilaisia päiväkirjamerkintöjä eri medioilla 1960-luvulta lähtien, säilyttänyt kaikkea mahdollista vastaan tullutta paperidokumenttia ja ollut muutenkin ahkerana sekä elektronisen musiikin alueella, tieteen popularisoijana ja digitaalisen ajan futuristina.

Englantilaisen retrokulttuuria tutkineen Simon Reynoldsin arvio hänestä ei tunnu kuin vähän ylimittaiselta:

”[Kurenniemi is a]… finnish hybrid of Stockhausen, Buckminister Fuller and Steve Jobs.” (Simon Reynold: Retromania – Pop Culture’s Addiction to Its Own Past, Faber&Faber 2011)

Kurenniemi olikin vannoutunut Apple-mies, alkaen jo 1980-luvun alussa. Ennen Macintoshia hän käytti Apple II -koneita ja arkistosta löytyi useampikin Newton, joka oli iPadin varhainen edeltäjä. Itse Kurenniemi fabuloikin iPadin kaltaista taiteilijan työkalua jo 1971 pohtiessaan miten kuuman tietoverkon käyttämiseen tarvitaan taskutietokone, joka voidaan yhdistää mihin tahansa välineeseen. Tässä härvelissä Kurenniemen mukaan yhdistyy tietokone, televisio, puhelin, näköpuhelin, radio, nauhuri, leikkauspöytä, kamera… työpaikka, ajanviete, museo ja taidenäyttely jne…

Kurenniemen arkistoaineistoon, vanhoihin DIMI -soittimiin ja audiovisuaalisiin teoksiin ja dokumentteihin liittyvä näyttely kiertää Pohjoismaita vuosina 2013-14. Kiasmassa näyttely nähdään loppuvuodesta 2013. Samaan aikaan tulee esille Mika Taanilan Olkiluoto-video osana suurempaa teoskokonaisuutta.

Perttu Rastas
Erikoissuunnittelija, Kuvataiteen keskusarkisto

Kategoria(t): Kansainvälistä, Kiasma. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.