Sisilian presidentti ja muita kohtaamisia

Kuva: Andrea Ciambra

Approachable, confident, transparent, unexpected, badass… luettelee toimitusjohtaja Hannah Paramore digitaalisen viestintätoimistonsa “filttereitä”, kaiken toiminnan läpäiseviä arvoja ja kannustaa maailman museoita määrittelemään omansa.

Hannah Paramore on pääpuhujana kansainvälisen museoita ja museotyöntekijöitä edustavan organisaation ICOMin (The International Council of Museums) markkinointi- ja pr -konferenssissa, jonka teemana oli tänä vuonna Creative Communications.

Palermoon kokoontui syyskuun 9.-12. yli 60 osallistujaa 30 maasta kuuntelemaan esityksiä ja keskustelemaan menestyksen mittareista, internetistä tehokkaana markkinointivälineenä sekä mediayhteistyöstä markkinoinnissa. Ja vaikka osa esimerkeistä olikin Kiasman toimintaa ajatellen hieman etäisiä, kuten Meghan Curranin sinänsä kiinnostava esitys chicagolaisen Shedd Aquariumin yleisölähtöisestä markkinointistrategiasta, jossa pääosaa näyttelevät delfiinit, oli valtaosa konferenssin annista hyödyllistä, kiinnostavaa tai uutta ja hauskaa.

Hyödyllisiä olivat mm. alankomaalaisen tutkijan Jan Sasin selvitys koulujen ja koululaisten vierailuista museoissa ja siitä mitkä tekijät saavat koulut tulemaan yhä uudestaan sekä esimerkki Metropolitan Museumin markkinointikampanjasta It’s Time We Met, joka käynnistettiin Flickrissä. Upea kampanja jatkui My Met –osuudella, jossa julkkikset saivat valita Metropolitan Museumin kokoelmista itselleen tärkeitä teoksia, ja tietenkin yleisö sai osallistua.

Kiinnostaviin esityksiin lukeutuivat mm. professori Sara Selwoodin näkemys siitä miten näyttelykritiikit mittaavat menestystä sekä Varsovalaisen Wilanow Palace Museumin Elzbieta Grygielin esittely museon portaalista, joka haastaa Wikipedian luotettavan tiedon lähteenä. Omalla tavallaan kiinnostava oli Hannah Paramoren Maslow’n tarvehierarkiaan perustuva museomarkkinoinnin konsepti, ryyditettynä amerikkalaisella esityspowerilla.

Kuultiin konferenssissa uutisiakin. Qatarilaiskollega kertoi mittavista museorakennushankkeista, joita kaupunkiin suunnitellaan. Arthur Cohen esitteli referenssinään konsulttiyrityksensä LaPlacaCohenin tekemän toteutettavuusselvityksen Guggenheim Helsingistä ja kertoi suomalaisilta ystäviltään kuulemistaan hyvistä uutisista. Vaikka hanke on ollut vastatuulessa, viimeistä sanaa ei ole vielä sanottu.

Konferenssin ehdoton huipennus oli kuitenkin Sisilian parlamentin presidentin Francesco Cascion tapaaminen Palazzo Realen vastaanotolla. Innokas esittelijä hehkutti upeaa palatsia, vaikutusvaltaista parlamenttia ja presidenttiä ja julisti lopulta: me Sisiliassa voimme säätää kaikki omat lakimme. Vaatimaton presidentti toppuutteli, ei nyt ihan kaikkia…

Piia Laita
Tiedotuspäällikkö

Kategoria(t): Kansainvälistä, Tapahtumat. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.