Mitä silmä ei näe, lämpökamera paljastaa

Miten valoisa, korkea ja avoin tila, ajatteli puolalainen taiteilija Miroslaw Balka nähdessään Studio K:n ja päätti samalla olla lisäämättä mitään esineteosta tilaan. Näyttelyssä kävijä saakin eteensä visaisen tehtävän, mistä lähteä etsimään teosta. Ratkaisu löytyy näkemisen sijaan ruumiillisesta läsnäolosta ja kosketuksesta. Ainoastaan lämpökamera voi paljastaa teoksen olemuksen silmälle.

IR000038

Kosketa minua / Löydä minut koostuu tyhjän tilan lisäksi lämpökaapeleista, jotka muuttavat tietyt kohdat huoneen seinäpinnoista ihmisruumiin lämpöisiksi. Balkan teokset viittaavat usein muodoltaan ihmiskehon mittasuhteisiin, mutta myös ihmisruumiin terveyteen ja sairauksiin tai niin kuin tässä teoksessa lämpöön. Seinästä välittyvä lämpö on kuitenkin normaalia ruumiinlämpötilaa korkeampi. Sitä voisi verrata kuumetilaan. Myös oman kehon lämpötilan huomaa yleensä vasta kuumeisena.

Balkan taide on täynnä tarvetta muistaa, palauttaa mennyt nykyisyyteen. Teoksen taustalta löytyy myös taiteilijan muisto Krakovassa sijaitsevasta Wawelin kuninkaanlinnasta, josta löytyy yksi harvoista chakrameista. Chakram on paikka maanpäällä, jossa esiintyy avaruusenergiaa. Sanotaan, että sen tuottamalla hyvällä energialla on parantava vaikutus. Linnanpihalla on yleisöltä eristetty nurkkaus. Joskus joku pääsee pujahtamaan narun alta nojaamaan seinään. Seisoskelun seurauksena linnan seinä on likaantunut. Lika on hyvin inhimillistä. Vaikka kädet ovat puhtaat, kosketus levittää likaa.

Taiteilija haluaa haastaa teoksellaan katsojaa kokemaan ja osallistumaan. Hän kehottaa uhmaamaan museoihin liittyvää koskemattomuuden vaatimusta. Tämän seurauksena näyttelytila tulee muuttumaan näyttelyn aikana. Löydetyt lämpimät alueet kuluvat kosketuksista silmin nähtäviksi.

Eija Aarnio
amanuenssi

Kategoria(t): Kiasma, Kokoelmat. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.