Hyvä, paha mainonta

Suomen arvostelijain liiton kuvataidejaos järjesti Kiasmassa keskustelutilaisuuden ”Wow! Puhetta mainonnasta, markkinoinnista ja taiteesta”. Teemasta keskustelivat kulttuuriantropologi Taina Kinnunen, kirjailija Anna Kortelainen, markkinoinnin ja viestinnän konsultti Markus Leikola sekä Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Eka Ruola, puheenjohtajana toimi taidehistorioitsija Juha-Heikki Tihinen.

Aihe on ajankohtainen. Suomen museokentän muutoksista puhuttaessa mielikuvat ja brändit ovat saaneet yhä enemmän tilaa. Guggenheim-keskustelussa tivataan, onko museo nouseva vai laskeva brändi, ja miten se vaikuttaisi Helsingin kaupungin brändiin. Museoviraston leikkauksia sekä jo aikaisemmin tehdyn Kulttuurien museon sulkemispäätöstä on alettu tarkastella myös markkinoinnin kautta. Mitä jos näillä instituutioilla olisi ollut enemmän mahdollisuuksia markkinoida toimintaansa? Olisiko vahvempi brändi suojannut leikkauksilta? Lue lisää