Matkakohteena ARS 11 – Maarianhamina

Amanuenssi Patrik Nyberg raportoi Maarianhaminan ARS 11 -satelliittinäyttelyn avajaistunnelmista

Maarianhaminan satelliittinäyttely ”Water and Waste” avattiin Maarianhaminan taidemuseossa 10. toukokuuta upeassa kevätsäässä. Avajaisvieraita riitti silti, ilahduttavan paljon oli lapsia ja tunnelma oli ylipäätään tuttavallisen kodikas.

Saarimaakunnassa tuskin olisi voinut valita luontevampaa ja paikallisesti merkityksellisempää tapaa lähestyä ARS-teemoja kuin vesi. Ahvenanmaalle asettuneen Rita Jokirannan videoinstallaatio Here and Beyond (2011) ottaa tilan ja katsojan haltuunsa kokonaisvaltaisesti, istuttaa meditatiiviseen paikkaan, jossa meren ja mielen raja hämärtyy. Yinka Shonibare ja Makode Linde viittaavat teoksissaan kauppamerenkulkuun kulttuurien sekoittumisen ja kolonialismin näkökulmasta. Merien ylittämisen yllykkeinä ovat olleet vieraiden maiden lupaamat rikkaudet.

Bright Ugochukwu Eken installaatio Acid Rain (2005-2011) muistuttaa sittemmin läpeensä globalisoituneista markkinoista ja siitä kuinka Nigeriasta meidänkin rannoillemme rahdattavan öljyn lisähintana on tuotantoalueiden veden saastuminen. Puhtaasta vedestä uhkaa tulla ylellisyystuote kuten Ahvenanmaan vesiltä ongituista muinaisista samppanjapulloista, joita voi ihmetellä saman katon alla historiallisessa museossa. Pienissä muovipusseissa, joita on peräti 7000, kimaltelee tuhkaan sekoitettua vettä. Tällaisen ”Poseidonin tähdistön” luomiseen tarvittiin taiteilijan lisäksi valtava määrä paikallisia käsipareja. Vapaaehtoisvoimin muodostuikin aito yhteisötaideteos. Precis! Vuoropuhelustahan ARS-näyttelyssä on kyse.

Matkakohteena ARS 11 – Kouvola

Amanuenssi Satu Metsola kävi Kouvolan ARS 11 -satelliittinäyttelyn avajaisissa

50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi ARS 11 laajenee 11 satelliittinäyttelyksi kahdeksaan eri kaupunkiin Suomessa ja lisäksi Tukholmaan. Satelliittinäyttelyt ovat yhteistyömuseoiden tuottamia kokonaisuuksia. Suuri osa näyttelyistä on jo avautunut, joten kesälomamatkoilla kannattaa pysähtyä satelliittikaupunkeihin nauttimaan lisäannos ARS-antia. Näyttelyitä avataan vielä syyskuussakin, joten mukaan ehtii varmasti.

Avajaistunnelmista on ehditty nauttia siis jo useassa kaupungissa. Kouvolan taidemuseo Poikilon näyttely kohdentaa katseen Itä-Afrikkaan ja suuri juhlailta ajoittui vapun aatonaatolle. Vierailen syntymäkaupungissani usein, mutta en muista nähneeni niin valtaisaa tungosta minkään tapahtuman ympärillä. Parkkipaikan löytäminen oli liki sula mahdottomuus, puistonkin tiet ja nurmikot olivat jo käytössä.

Seurasimme perheeni kanssa sisään virtaavaa ihmispaljoutta ja ehdimme juhlasaliin juuri ennen ovien sulkeutumista. Perin suomalaiskansalliseen tapaan vain eturivien paikat olivat vapaina, joten pääsimme lähietäisyydeltä nauttimaan runsaista esityksistä, jotka jatkuivat vielä näyttelysaleissakin. Ihmiset piirittivät taiteilijat teoksineen, väkeä tungeksi myös Miriam Syowia Kyambin performanssin ja buffetpöydän antimien äärellä.

Itseeni vaikuttivat eniten intialais-kenialaisen Prina Shahin hiuksista tehty installaatio sekä Zarina Bhimjin videoteos Waiting (2007). Näin saman teoksen jo viime vuonna Berliinissä, mutta kokemus ei tästä himmentynyt, päinvastoin. Paljon vaativan nykytaiteen tekniseen esittämiseen on todella panostettu. Kouvola on tuonut Nairobin liepeiltä myös kokonaisen kylällisen verran tarinoita mukaan näyttelyyn. Tekstiilitaiteilijat Mari Martikainen ja Minna Impiö toteuttivat Karendin kylässä yhteisötaideteoksen You and I General Store (2010), joka rakentuu 7125 punaisesta virkatusta neliöstä. Tämän yleismaailmallisen kioskin sisällä kuuluvat kylän naisten tarinat, taidemuseon lattialla hohtaa punainen hiekka.

Muualla verkossa: YLE Areena/Kaakkois-Suomen uutiset: ARS11 toi Nairobin Kouvolaan