Avantgarde elää

Sasu Ripatti ja Vito Acconci Kiasmassa 19. elokuuta 2013. Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Sasu Ripatti ja Vito Acconci Kiasmassa 19. elokuuta 2013. Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Tänä vuonna Helsingissä on vieraillut eri yhteyksissä useampikin amerikkalaisen avantgardetaiteen edustaja, kuten Yoko Ono, Patti Smith ja Philip Glass. Elokuvantekijä Jonas Mekasin neljä filmiä on lisäksi katsottavissa Kiasmassa 29. syyskuuta saakka.

Tunnettu kuvataiteilija Vito Acconci (s. 1940) puolestaan vieraili Kiasmassa sateisena elokuun maanantaina suunnittelemassa tulevaa esitysteostaan. Se tullaan kokemaan Kiasmassa lauantaina 16. marraskuuta. Yhteistyökumppanina Acconccilla on suomalainen nuoremman polven äänitaiteilija Sasu Ripatti eli Vladislav Delay (s. 1976), elektronisen musiikin tekijä, esittäjä ja tuottaja.

Vito Acconcia yhdistää Kiasmaan hänen läheinen suhteensa arkkitehti Steven Holliin. He ovat mm. suunnitelleet yhteistyössä New Yorkiin 1990-luvun alussa saneerauksen galleriatilaan Storefront for Art and Architecture. Se tunnetaan eritoten julkisivustaan, jonka seinäluukut voidaan tarvittaessa avata.

Runoilijana uransa 1960-luvulla aloittanut Acconci tuli tunnetuksi performanssi-, video- ja käsitetaiteilijana. 1980-luvun lopulta lähtien hän on keskittynyt maisemasuunnitteluun ja arkkitehtuuriin. Kiasman kokoelmissa oleviin Acconcin 1970-luvun videoteoksiin voi tutustua uudessa kokoelmanäyttelyssä 27. syyskuuta alkaen.

Samaan sukupolveen kuuluvan suomalaisen avantgarden pioneerin Erkki Kurenniemen (s. 1941) monipuoliseen tuotantoon on Kiasmassa mahdollisuus perehtyä 1. marraskuuta lähtien, näyttelyssä Kohti vuotta 2048. Hienoa, että tänä päivänä vielä aktiivisesti toimivien 70-, 80- ja jopa 90-vuotiaiden taiteilijoiden tekemiset kiinnostavat ja innoittavat nuorempia tekijöitä.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Egopolitiikkaa

Juuri alkaneen Venetsian biennaalin puheenaiheeksi noussee kiinalaisen taiteilijan Ai Weiwein näkyvä läsnäolo näyttävine töineen. Hän on mukana sekä Saksan paviljongin ryhmänäyttelyssä että kahdella suurella installaatiollaan yksityisnäyttelyssä, joka jakaantuu kahteen eri paikkaan Venetsiassa.

Sant’Antonin kirkossa on esillä uunituore installaatio S.A.C.R.E.D., jonka aiheena on kuvittavan kirjaimellisesti Ai Weiwein vuonna 2011 kotimaassaan kärsimä vankilatuomio.  Se herätti aikanaan kansainväliset ihmisoikeusaktivistit ja taideyhteisön protestoimaan hänen vapauttamisensa puolesta. Vielä vuoden 2011 Venetsian biennaalissa viestittiin joka paikassa FREE AI WEIWEI.  Nyt hän on vapaana, mutta ei kuitenkaan vapaa: taiteilijan äiti Gao Ying edusti poikaansa biennaalin lehdistö- ja avajaispäivinä, koska Ai Weiwei ei saanut viranomaisilta matkustuslupaa.

S.A.C.R.E.D.

Ai Weiwei, S.A.C.R.E.D., 2013. Yksityiskohta installaatiosta. Kuva: Stefano Rellandini/Reuters.

Vastoinkäymiset eivät ole kesyttäneet Ai Weiweitä. Avoimesti poliittinen, viranomaisia ja koko yhteiskuntajärjestelmää kritisoiva teos S.A.C.R.E.D. koostuu kuudesta laatikkomaisesta näyttämöstä, joiden sisälle kurkistaessa avautuu dioraaman kaltainen hyperrealistinen kohtaus vankilaoloista. Jopa taiteilijan nukkuessa ja kylpyhuoneasioilla kaksi vartijaa seisoo hänen vieressään.

Teoksen osat valmistettiin Kiinassa, mutta taiteilija ei ole suostunut paljastamaan miten hänen onnistui kuljettaa ne ulos maasta. Vaikka Venetsiassa on tavanomaista, että biennaalin aikoihin nykytaidetta on esillä myös vanhoissa kirkoissa, Ai Weiwein henkilökohtainen kärsimysnäytelmä saa tästä sakraalista ympäristöstä lisädramatiikaa.

Toinen osa Ai Weiwein yksityisnäyttelyä on esillä Venetsiassa entisessä luostarissa Giudeccan saarella. Siellä on esillä uusi versio installaatiosta Straight. Päällepäin minimalistiselta materiaalikoosteelta näyttävä teos koostuu yli sadasta tonnista ruostepintaista harjaterästä, joka on peräisin vuoden 2008 maanjäristyksessä Sichuanissa romahtaneista kouluista. Katastrofi vaati yli 5000 koululaisen hengen ja osasyynä uhrien suureen määrään pidettiin koulujen puutteellista rakennustapaa.

Bang

Ai Weiwei, Bang, 2010-2013. Yksityiskohta installaatiosta. Kuva © Roman Mensing. Courtesy the German Pavilion.

Biennaalipuistossa Giardinissa Ai Weiwei on kutsuttu Saksan paviljonkiin neljän taiteilijan ryhmänäyttelyyn.  Teoksessaan Bang hän palaa usein aiemmin käyttämäänsä materiaaliin, kiinalaiseen antiikkiin ja perinteiseen käsityöhön. 886 puisesta jakkarasta rakentuu sokkeloinen organismi, jossa kunkin käsin valmistetun jakkaran yksilölliset piirteet alistuvat kokonaisuuden hyväksi.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Salat saapuvat Pietariin

Pietarin designviikkoja vietetään tänä vuonna toukokuun viimeisellä viikolla yleisteemalla Design is Free. Samoihin aikoihin kaupungissa on esillä suomalaista designtaidetta suunnittelijakaksikko Companyn – Aamu Song ja Johan Olin – näyttelyssä Borey-taidekeskuksessa 14.5.-1.6. Se on pisimpään toiminnassa olleita pietarilaisgallerioita, joka sijaitsee ydinkeskustassa osoitteessa Liteiny prospekt 58.

Secrets of Russia

Näyttelyssä on esillä uudessa installaatiomuodossa tuotteita Kiasmassa ensi-iltansa vuonna 2012 saaneesta Venäjän salat -mallistosta. Siinä Company soveltaa venäläistä käsityöperinnettä ja dekoratiivisuutta omaperäisiin ideoihinsa. Projekti on jo saanut kansainvälistä huomiota ja näkyvyyttä mm. venäläisen AD-aikakauslehden ja belgialaisen DAMn° -julkaisun sivuilla. Pietarin-näyttelyssä on mukana myös aivan uusimpia designtuotteita, jotka perustuvat Songin ja Olinin taannoisiin Siperian matkoihin.

Hanketta on ollut tukemassa ja toteuttamassa Suomen Pietarin-instituutti. Sen näyttelytiloissa Suomi-talossa, osoitteessa Bolshaja konjushennaja 8, on samaan aikaan esillä versio Companyn varhaisemmasta projektista Suomen salat, jonka ensimmäisiä tuotteita saatiin ihastella näyttelyssä Kiasman Studio K:ssa vuonna 2007. Näyttelyihin liittyy sarja työpajoja ja muita tapahtumia, joissa pietarilaisyleisö pääsee perehtymään syvemmin designin saloihin.

Heti Companyn näyttelyn jälkeen Pietarissa nähdään lisää suomalaista taidetta, kun Marjatta Tapiolan maalauksia tulee esille Venäjän taideakatemian museoon kesäkuun ajaksi.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Companyn näyttelyn oheisohjelma