Afrikkaa arabiassa

Kiasman ARS11-näyttelyn taiteilijoita maailmalla

Yhdistyneet Arabiemiirikunnat on Lähi-idän kuvataiteen mekka. Se on ollut uutisissa viime vuosina erityisesti museohankkeidensa ansiosta: Abu Dhabiin on rakenteilla sekä paikallinen Guggenheimin että Louvre. Molempien rakennustyöt ovat olleet vastatuulessa ja viimeisimpien arvioiden mukaan Abu Dhabin Louvren pitäisi valmistua vuonna 2015 ja Guggenheimin pari vuotta sen jälkeen.

Tunnetuin Arabiemiraateissa järjestettävä kansainvälinen nykytaiteen tapahtuma on Sharjahin biennaali. Tänä vuonna 13. toukokuuta päättyvässä suurtapahtumassa on mukana mm. Ars 11-näyttelyyn osallistunut nigerialaissyntyinen taiteilija Otobong Nkanga.  Nyt 11. kerran järjestettävä taidebiennaali pyrkii tämän vuoden editiossaan luomaan yhteyksiä Lähi-idän ja erityisesti Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan välille: Eurooppa ja Yhdysvallat eivät enää itsestään selvästi ole huomion keskipisteessä, maailman napana. Tästä kertoo myös japanilaisen kuraattorin Yuko Hasegawan näyttelylleen antama otsikko Re:emerge – Towards a New Cultural Cartography.

Otobong Nkangan biennaaliteos Taste of a Stone: Itiat Esa Ufok on sijoitettu kaupungin historiallisessa osassa sijaitsevan rakennuksen avoimelle sisäpihalle. Teos jatkaa Nkangan tapaa käyttää henkilöhistoriaansa liittyviä muistoja teostensa aiheiden innoittajana, aivan kuten Kiasman kokoelmaan ARS11-näyttelystä hankitussa tekstiiliteoksessa. Kaikki installaation osat liittyvät performanssiin: kiviin vedostetut tekstit, kasvit ja tekstiili. Sharjahin biennaalin avajaisviikolla taiteilija oli itsekin osa teostaan esityksensä muodossa. Sen aikana hän tasapainoili valkealla soralla kukkaruukku päänsä päällä ja esitteli myös laulutaitojaan.

Dubaissa, tuossa suomalaisille matkailijoille tutummassa emiraatissa, on puolestaan jo seitsemän vuoden aikana järjestetty kansainväliset Art Dubai -taidemessut. Tänä vuonna tapahtumaan sisältyi teemallinen näyttelykokonaisuus Marker 2013, joka esitteli länsiafrikkalaista nykytaidetta. Sen oli koonnut Lagosin nykytaiteen keskuksen johtaja Bisi Silva, joka kuratoi Kiasman ARS11-näyttelyyn nigerialaisen veteraanivalokuvaajan J.D. ’Okhai Oijeikeren takautuvan osuuden. Dubaissa Silvan näyttelyssä oli mukana nuoremman polven nigerialaistaiteilija Emeka Ogboh, jonka ääniteos Lagos Soundscape kaikui Kiasman etupihalla ARS11:n aikana.

Lagos Soundscape

Viime vuodenvaiheessa Ogboh osallistui Houstonissa Yhdysvalloissa teemanäyttelyyn, joka käsitteli afrikkalaisten nykytaiteilijoiden suhdetta rakkauteen. Hänen teoksensa A Lagos State of Mind oli galleriatilaan tuotu keltainen minibussi, kutsumanimeltään ”danfo”. Lagosin kaupunkikuvalle tyypillisen ajoneuvon sisällä saattoi kuunnella ääniä Lagosin ruuhkaisilta kaduilta sekä – näyttelyn lemmenteemaan liittyen – nigerialaista radio-ohjelmaa, jossa keskusteltiin ihmissuhdeasioista. Toisen kehitteillä olevan äänitaideprojektinsa LOS – HEL (Lagos – Helsinki) puitteissa Ogboh on tehnyt yhteistyötä suomalaisen säveltäjän Ilpo Jauhiaisen kanssa. Yhteistyö sai alkunsa Kiasman ARS11 -näyttelyn aikoihin. Jauhiaista inspiroi myös samassa näyttelyssä mukana ollut värimaalari Odili Donald Odita, jolle hän omisti sävellyksen.

Afrikkalaiset nykytaiteilijat saavat huomiota myös biennaaleja pitkäjänteisemmällä tavalla. Viime vuoden lopulla Otobong Nkanga kutsuttiin esiintymään Lontooseen Tate Moderniin. Performanssi avasi kaksivuotisen teemaprojektin, joka nostaa esiin afrikkalaisia nykytaiteilijoita ja -taidetta. Sen tavoitteisiin kuuluu myös täydentää Taten kokoelmia afrikkalaisella modernismilla ja nykytaiteella. Näitä hankintoja ja näyttelyitä tukemaan on nimetty erityinen alan asiantuntijakuraattori Elvira Dyangani Ose. Hän kävi Kiasmassa luennoimassa afrikkalaisen nykytaiteen poliittisuudesta syyskuussa 2011.

Afrikkafokus näkyy myös Tate Modernin tulevan kesän näyttelyissä. Heinä-syyskuussa siellä on esillä afrikkalaista modernismia edustavan maalarin, sudanilaisen Ibrahim El-Salahin laaja retrospektiivi. Samaan aikaan tulee esille kokoelmateos, beniniläisen Meschac Gaban installaatio Museum of Contemporary African Art 1997–2002, johon sisältyy 12 eri teeman mukaan rakennettua huonetta. Gaban lippuaiheisia teoksia, jotka kuuluvat myös tämän kuvitteellisen museon kokoelmaan, oli mukana Kiasman ARS-näyttelyssä vuonna 2001.

Myös Pohjolassa tapahtuu pientä liikettä afrikkalaistaiteen rintamalla: kamerunilainen ARS11 -taiteilija Barthélémy Toguo on kutsuttu mukaan 19. kesäkuuta alkavaan, maailman pohjoisimpaan kansainväliseen taidebiennaaliin Luleå Art Biennial. Tänä vuonna se laajenee XBorder Art Biennial 2013 -nimisenä kolmeen maahan, kolmeen eri kaupunkiin: Luulaja, Rovaniemi ja Severomorsk.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

ARS 11 -näyttely lähestyy loppua

Nyt ovat käsillä todellakin viimeiset hetket käydä ARS 11 –näyttelyssä, sillä huhtikuusta saakka avoinna ollut näyttely suljetaan tämän viikon sunnuntaina klo 17. Mittavan näyttelyprojektin päätöstä juhlistamme tarjoamalla viimeisen viikon sisäänpääsyn puoleen hintaan, eläkeläiset pääsevät näyttelyyn kokonaan ilmaiseksi.

Nyt siis on aika jättää hyvästit puolen vuoden aikana rakkaiksi tulleille teoksille. Itseäni ovat koskettaneet erityisesti Alfredo Jaarin videoteokset Angolasta ja Ruandasta, O.J, ’Ojeikeren mittava valokuvatuotanto, joka kuvaa Nigeriaa koko sen itsenäisyyden ajalta,  Pieter Hugon dramaattiset valokuvat ghanalaiselta kaatopaikalta, Georges Adeagbon yhtä aikaa tuttu ja vieras esineinstallaatio… tässä voisin luetella jokaisen ARS-teoksen.

Vielä siis ehtii Kiasmaan katsomaan sen edellisellä käynnillä kesken jääneen videoteoksen, tutkimaan  valokuvien kautta avautuvaa kerroksellista historiaa tai kokemaan näyttelykokonaisuuden ensimmäistä, toista, kolmatta kertaa.

ARS-näyttelyt ovat osa suomalaisten kollektiivista muistia, tämän osallistumismahdollisuuden  tarjoamme sinulle vielä tällä viikolla.

ARS 11 yhdessä tehden

Vaikka Kiasman ARS 11 -näyttely Helsingissä lähenee loppuaan, eri puolilla Suomea tapahtuu vielä. Kajaanin taidemuseossa on esillä marraskuun loppuun Täällä Afrikka -näyttely, joka on toteutettu yhteistyössä Maaseudun Sivistysliiton ja K.H. Renlundin museon kanssa. Esillä on myös taiteilija Anne Siirtolan yhteisötaideprojekti Nälkämaan laulu, jonka taiteilija toteutti kajaanilaisten maahanmuuttajien kanssa. Oulussa ARS 11 -kokonaisuuteen liittyvät näyttelyt ovat esillä vuoden 2012 alkuun asti. Taidemuseolla nähdään Hämeenlinnasta Ouluun jatkanut näyttely Afrikan Tähtiä sekä eteläafrikkalaisen Jodi Bieberin valokuvia. Myös Oulussa hankkeet on toteutettu yhteistyössä paikallisten tahojen sekä valtakunnallisten toimijoiden kanssa.

Yhteistyö eri toimijoiden ja kulttuurilaitosten välillä onkin osoittautunut ARS 11 -satelliittinäyttelyiden tärkeimmäksi voimavaraksi. Kansainvälisiin yhteistyöhankkeisiin on helpompaa lähteä mukaan, kun ne tehdään joukolla. Yksittäisen toimijan voimavarat ja taloudelliset resurssit riittävät harvoin kovin pitkälle, kun projektiin sisältyy muun muassa ulkomaankuljetuksia ja ulkomaisten taiteilijoiden matkoja. ARS 11 -satelliittiprojektin myötä taidemuseot ja valokuvakeskukset löysivät uusia kumppaneita tai herättelivät vanhoja yhteistyösuhteita uudelleen. Mukanaolo yhteisen laajan projektin toteuttamisessa on toiminut myös hyvänä oppimisalustana uudelle, kun kokemuksia on vaihdettu suuntaan jos toiseenkin kansainvälisen näyttelytyön kiemuroista.

Hienoa on myös se, kuinka monessa kaupungissa ympäri Suomen ARS 11 -satelliittinäyttelypaikkojen innoittamana paikallinen kulttuurisektori on lähtenyt innostuneena mukaan yhteiseen Afrikka-teemaan useammankin kuukauden ajaksi. Hämeenlinnassa Afrikka-teema oli mukana Art-Häme viikoilla, ja samoin Kouvolassa teema laajeni kaupunkiin myös taidemuseon ulkopuolisiin tapahtumiin. Oulussa kulttuurisektorin toimijat polkaisivat yhdessä pystyyn kokonaisen Afrikka Oulussa -tapahtumasarjan, joka levittäytyi taidemuseon ja Pohjoisen valokuvakeskuksen ohella myös muihin kulttuurilaitoksiin.

ARS 11 -satelliittinäyttelyiden hanke osoittautui toimivaksi verkostoksi, jossa asioita tehdään yhdessä tietoja ja kokemuksia vaihtaen, ja yhteisiä projekteja tehden. Kiasmalle hankkeen erityinen rikkaus on ollut siinä, että olemme sen myötä saaneet 11 erilaista näkökulmaa oman ARS 11 -näyttelymme rinnalle; se, mitä nähdään Kiasma-rakennuksessa, onkin vain osa koko ARS 11 -kokonaisuuden sisällöstä.  Toisenlaisia näkökulmia teemaan on ollut, ja on osin edelleen, esillä Hämeenlinnassa, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Kuopiossa, Maarianhaminassa, Oulussa, Tukholmassa ja Turussa.

On ollut kiinnostavaa kuulla, kuinka valittu teema ja sen pohjalta toteutettu näyttely ja tapahtumat on otettu yleisön puolelta vastaan eripuolilla maata. Monet näyttelypaikat ovat keränneet lähes ennätysyleisöjä, joten vaikuttaa siltä, että hanke on ollut varsin onnistunut.

Kati Kivinen, amanuenssi