Jacob Dahlgren, The wonderful world of abstraction, 2009. Kuva: Kansallisgalleria
Jacob Dahlgren, The wonderful world of abstraction, 2009. Kuva: Kansallisgalleria

Kävijöiden kokemuksia Kiasmasta vuonna 2014

Jotta taiteesta voi nauttia, täytyy puitteiden olla kunnossa. Siksi kehitämme museokokemusta yhdessä kävijöidemme kanssa ja heitä kuullen.

Tänä vuonna kävijäpalautteissa kiiteltiin eniten näyttelyjä, erityisesti osallistavia tai ajatteluun kannustavia teoksia. Vuoden ykköshitti oli Jakob Dahlgrenin elämyksellinen ”nauhateos”, jonka sisuksiin oli lupa mennä. Myös Alfredo Jaarin teoksia ja ystävällistä asiakaspalvelua kehuttiin kilpaa. Tyytymättömyyttä aiheuttivat vaikeasti löydettävät tilat, lippujen hinnat ja opasteiden riittämättömyys.​

Lue lisää

Anssi Kasitonni, Kylän suurin kypärä ja letku letkeä, 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Anssi Kasitonni, Kylän suurin kypärä ja letku letkeä, 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Kiasman taideaarteet kaikkien saataville

Kansallisgalleria, Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä tekijänoikeusjärjestöt Kuvasto ja Kopiosto solmivat reilu viikko sitten historiallisen sopimuksen. Ministeriön maksamat tekijänoikeuskorvaukset mahdollistivat yli 7000 uuden kuvan julkaisemisen Kansallisgallerian verkkosivuilla. Sopimus koskee suomalaisten taiteilijoiden teoksia, ja edistää näin suomalaisten taiteilijoiden teosten näkyvyyttä ja tunnettuutta maailmalla.

Kyseessä on merkittävä, meitä kaikkia koskeva teko. Suomalaisten yhdessä omistama taide on nyt nähtävillä laajemmin kun koskaan aiemmin.

Lue lisää

Amerikkaa ja Eurooppaa Skandinaviassa

Loppuvuoden nykytaiteen näyttelyt Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa painottuvat eurooppalaisen ja amerikkalaisen taiteen esittelyyn. Vaikka monin paikoin – etenkin suurempien taidelaitosten ohjelmistossa – on panostettu ns. varmoihin nimiin, ilmaisutapojen kirjo valokuvista veistoksiin ja installaatioista live-esityksiin sekä näiden välimuotoihin kertovat ainakin nykytaiteen monimuotoisuudesta.

Eglė Budvytytė, Choreography for the Running Male, 2012, still-kuva performanssista Kalmarin taidemuseon näyttelystä Present Tense. Kuva: Ieava Budzeikaitė.

Eglė Budvytytė, Choreography for the Running Male, 2012, still-kuva performanssista Kalmarin taidemuseon näyttelystä Present Tense. Kuva: Ieava Budzeikaitė.

Tukholmassa Fotografiskan loppuvuoden uutuusnäyttelyihin kuuluu amerikkalaisen valokuvaajan Herb Rittsin näyttely In Full Light. Vuonna 2002 edesmennyt kuvaaja tuli tunnetuksi täydelliseksi hiotuista mustavalkoisista muoti- ja muotokuvistaan. Malleiksi päätyi 1980- ja 1990-luvun nimekkäimpiä musiikin ja elokuvan kasvoja sekä ensimmäisen supermallisukupolven geenivaliot. Ritts ohjasi myös Madonnan, Michael Jacksonin, Jennifer Lopezin, Britney Spearsin ja Chris Isaacin musiikkivideoita. Rittsin kaikessa täydellisyydessään arkitodellisuudesta vieraantuneissa kuvissa on usein latentti eroottinen lataus. Sama vire piilee myös israelilaisen Adi Nessin värikuvissa, joita nähdään Fotografiskassa joulukuusta alkaen. Hänen malleinaan on mm. Israelin armeijan sotilaita ja muita nuorukaisia.

Moderna museetissa jatkaa tammikuulle saakka näyttely Sculpture After Sculpture, jossa rinnastuvat kolmen tekijän – Katharina Fritsch, Jeff Koons ja Charles Ray – postmodernilla tavalla näköiset veistokset.  Helmikuussa kuvanveiston juhlat huipentuvat, kun Modernassa avataan Louise Bourgeoisin laaja näyttely, Valtavirrasta poikkeavaa näyttelyohjelmaa harjoittavassa Kalmarin taidemuseossa on marraskuussa avattu ryhmänäyttely Present Tense. Baltian maiden nykytaiteilijoiden teoksia poliittisella fokuksella käsittelevä näyttely painottuu alueen pääkaupunkien Tallinnan, Riian ja Vilnan taide-elämän muutoksiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Näyttelyn elävänä osana on liettualaisen Eglė Budvytytė performanssi Choreography for the Running Male, jossa joukko kaupunkitilassa liikkuvia, samanlaisiin asuihin pukeutuneita miehiä ilmaisee erilaisia tunnetiloja häpeästä hekumaan.

Essi Kausalainen, stillkuva videosta Orchard, 2013. © Essi Kausalainen.

Essi Kausalainen, stillkuva videosta Orchard, 2013. © Essi Kausalainen.

Malmön Moderna museet on koonnut nyt kolmannen kerran pohjoismaista nykytaidetta yhteisnäyttelyyn, joka on saanut nimekseen Society Acts. Tällä kertaa maantieteellinen kattavuus on laajentunut Ruotsista laajemmin Itämeren alueelle. 38 taiteilijan joukkoon on kutsuttu Suomesta Essi Kausalainen, Maija Luutonen, J.O. Mallander ja Mika Taanila sekä viime vuonna Kiasmassakin nähty liettualaissyntyinen taidefilmiveteraani Jonas Mekas. Näyttely on avoinna 21.1. saakka.

Tanskassa Aarhusin taidemuseo ARoS esittelee huhtikuulle asti Janet Cardiffin ja George Buresin ääni-installaatioita. Moni muistanee heidät Kiasmasta The Murder of Crows ääniteoksesta vuodelta 2012. ARoSin näyttelyssä on esillä kuusi installaatiota, joista yksi vaikuttavimmista on Strom Room (2009). Siinä japanilaisen hammaslääkärin klinikkaa esittävään tilaan on järjestetty myrskyn tunnelma sateineen ja ukkosineen. Ote teoksesta löytyy Youtubesta. Mieleen nousee tunnemuistumia japanilaisesta kauhuelokuvasta Dark Water, jossa loppumattomalla sateella ja tihkuvalla vedellä on keskeinen rooli.

Installation view Jens Haaning / Santiagio Sierra: The Copenhagen Declaration at Faurschou Foundation Copenhagen. Photo by Guston Sondin-Kung, © Faurschou Fondation.

Installation view Jens Haaning / Santiagio Sierra: The Copenhagen Declaration at Faurschou Foundation Copenhagen. Photo by Guston Sondin-Kung, © Faurschou Fondation.

Faurschou-säätiön näyttelytilassa Kööpenhaminan satama-alueella esillä oleva teos The Copenhagen Declaration on tanskalaisen Jens Haaningin ja espanjalaisen Santiago Sierran yhteisponnistus. Faurschou on yksityinen taidesäätiö, jolla on myös mittava kansainvälisen nykytaiteen kokoelma sekä toinen näyttelytila Pekingissä. Yhteiskunnallisesti ja poliittisesti herkistyneet Haaning ja Sierra tekevät nyt yhteistyötä ensi kertaa ja tämä on myös ensimmäinen kerta kuin Sierran teoksia on esillä Tanskassa. Kiasmassa Sierran ulkoteos oli mukana jo vuoden 2001 Ars-näyttelyssä. Kööpenhaminan teoksessa on hallimaisessa tilassa kaareksi asetettuna suuria kirjaimia, jotka julistavat: TIRED OF THIS GLOBAL SADISTIC REGIME. Kumpikaan taiteilijoista ei ole halunnut avata viestinsä sisältö tai sen varsinaista vastaanottajaa. Molemmat ovat aiemminkin käyttäneet teoksissaan sanoja ja kirjaimia, kuten Sierran vuonna 2009 käynnistyneessä projektissa The NO, Global Tour. Siinä Sierran veistosta – kahta suurta kirjainta N ja O –  kuljetetaan rekalla ympäri maailmaa. Parin tunnin mittainen roadmovie kirjainten matkasta on katsottavissa projektin sivuilla: www.noglobaltour.com

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig. 101, 2012, The Fourth Plinth, Trafalgar Square, London. Photo: James O Jenkins.

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig. 101, 2012, The Fourth Plinth, Trafalgar Square, London. Photo: James O Jenkins.

Kööpenhaminan Nikolaj Kunsthal esittelee tanskalaisen Lilibeth Cuenca Rasmussenin teoksia. Näyttely Being Human Being käsittelee nimensä mukaisesti ihmisenä olemisen ikuista probleemaa. Cuenca Rasmussenin varhainen videoteos Family Sha-la-la , jossa taiteilija perheineen harjoittaa rytmiliikuntaa, kuuluu Kiasman kokoelmiin. ARKEN Museum of Modern Art Kööpenhaminan liepeillä saa loppuvuoden aikana edustalleen oman ratsastajapatsaan. Taiteilijapari Elmgreen & Dragsetin yli 4 metriä korkean pronssiveistoksen aiheena ei ole kuningas tai sotasankari, vaan keinuhevosella kiikkuva pikkupoika. Teos, joka on ollut aiemmin esillä Lontoon keskustassa, on tanskalaisen Annie & Otto Detlefin säätiön lahjoitus museolle. Taiteilijaparin ystäville on Kööpenhaminassa tammikuun alkuun asti tarjolla myös Staatens Museum for Kunstin laaja näyttely Biography.

Oslossa Astrup Fearnley –museossa esitellään Eurooppaa yli 30 nuoren taiteilijan voimin Europe, Europe –näyttelyssä. Suomi ei näytä näyttelyn kansainvälisen kuraattoritrion – Hans Ulrich Obrist, Thomas Boutoux ja Gunnar B. Kvaran – Euroopan karttaan mahtuneen. Näyttelyn maantieteellisinä koordinaatteina on kahdeksan eurooppalaista kaupunkia: Berliini, Brysseli, Pariisi, Lontoo, Zürich, Praha, Lissabon ja tietenkin Oslo.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi