Ääniopastusten uudet tuulet

Kiasman äänioppaan voi avata myös QR-koodilla. Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Kiasman äänioppaan voi avata myös QR-koodilla. Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Kiasma on vastikään julkaissut uuden äänioppaan, joka toimii teknisesti ajantasaisissa älypuhelimissa. Tätä mobiiliopasta on näin ollen mahdollista käyttää tutulla päätelaitteella, ilman erillisiä tiskiltä lainattavia laitteita. Vaihtoehtoisesti oppaan sisältöjä voi hyödyntää ihan tavallisella tietokoneella vaikkapa kotisohvalta käsin.

Koska lähtökohdaksi on otettu älypuhelimet käyttöjärjestelmästä riippumatta, on toteutus tehty selainpohjaiseksi. Käyttäjän ei tarvitse siis ladata erillistä sovellusta, vaan osoitteen kirjoittaminen nettiselaimeen riittää. Vaihtoehtoisesti opastuksen sisältävän osoitteen voi avata näyttelytiloista ja käytäviltä löytyvillä QR-koodeilla.

Mobiiliopas on ensimmäisessä vaiheessa keskittynyt arkkitehtuurin esittelyyn Kiasmassa ja sen liepeillä. Syksyllä avautuvaan Kiasma Hits -kokoelmanäyttelyyn opasta laajennetaan näyttelysisällöillä. Ääniopasta myös kehitetään kesän aikana kertyvän palautteen pohjalta, sillä käyttäjälähtöisessä ajattelumallissa julkaiseminen ei ole työn päätepiste.

Janne Heinonen
Verkkomediasuunnittelija

Kiasman ääniopas on toteutettu yhteistyössä Helsingin Tarinaseikkailut oy:n kanssa

Egopolitiikkaa

Juuri alkaneen Venetsian biennaalin puheenaiheeksi noussee kiinalaisen taiteilijan Ai Weiwein näkyvä läsnäolo näyttävine töineen. Hän on mukana sekä Saksan paviljongin ryhmänäyttelyssä että kahdella suurella installaatiollaan yksityisnäyttelyssä, joka jakaantuu kahteen eri paikkaan Venetsiassa.

Sant’Antonin kirkossa on esillä uunituore installaatio S.A.C.R.E.D., jonka aiheena on kuvittavan kirjaimellisesti Ai Weiwein vuonna 2011 kotimaassaan kärsimä vankilatuomio.  Se herätti aikanaan kansainväliset ihmisoikeusaktivistit ja taideyhteisön protestoimaan hänen vapauttamisensa puolesta. Vielä vuoden 2011 Venetsian biennaalissa viestittiin joka paikassa FREE AI WEIWEI.  Nyt hän on vapaana, mutta ei kuitenkaan vapaa: taiteilijan äiti Gao Ying edusti poikaansa biennaalin lehdistö- ja avajaispäivinä, koska Ai Weiwei ei saanut viranomaisilta matkustuslupaa.

S.A.C.R.E.D.

Ai Weiwei, S.A.C.R.E.D., 2013. Yksityiskohta installaatiosta. Kuva: Stefano Rellandini/Reuters.

Vastoinkäymiset eivät ole kesyttäneet Ai Weiweitä. Avoimesti poliittinen, viranomaisia ja koko yhteiskuntajärjestelmää kritisoiva teos S.A.C.R.E.D. koostuu kuudesta laatikkomaisesta näyttämöstä, joiden sisälle kurkistaessa avautuu dioraaman kaltainen hyperrealistinen kohtaus vankilaoloista. Jopa taiteilijan nukkuessa ja kylpyhuoneasioilla kaksi vartijaa seisoo hänen vieressään.

Teoksen osat valmistettiin Kiinassa, mutta taiteilija ei ole suostunut paljastamaan miten hänen onnistui kuljettaa ne ulos maasta. Vaikka Venetsiassa on tavanomaista, että biennaalin aikoihin nykytaidetta on esillä myös vanhoissa kirkoissa, Ai Weiwein henkilökohtainen kärsimysnäytelmä saa tästä sakraalista ympäristöstä lisädramatiikaa.

Toinen osa Ai Weiwein yksityisnäyttelyä on esillä Venetsiassa entisessä luostarissa Giudeccan saarella. Siellä on esillä uusi versio installaatiosta Straight. Päällepäin minimalistiselta materiaalikoosteelta näyttävä teos koostuu yli sadasta tonnista ruostepintaista harjaterästä, joka on peräisin vuoden 2008 maanjäristyksessä Sichuanissa romahtaneista kouluista. Katastrofi vaati yli 5000 koululaisen hengen ja osasyynä uhrien suureen määrään pidettiin koulujen puutteellista rakennustapaa.

Bang

Ai Weiwei, Bang, 2010-2013. Yksityiskohta installaatiosta. Kuva © Roman Mensing. Courtesy the German Pavilion.

Biennaalipuistossa Giardinissa Ai Weiwei on kutsuttu Saksan paviljonkiin neljän taiteilijan ryhmänäyttelyyn.  Teoksessaan Bang hän palaa usein aiemmin käyttämäänsä materiaaliin, kiinalaiseen antiikkiin ja perinteiseen käsityöhön. 886 puisesta jakkarasta rakentuu sokkeloinen organismi, jossa kunkin käsin valmistetun jakkaran yksilölliset piirteet alistuvat kokonaisuuden hyväksi.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Salat saapuvat Pietariin

Pietarin designviikkoja vietetään tänä vuonna toukokuun viimeisellä viikolla yleisteemalla Design is Free. Samoihin aikoihin kaupungissa on esillä suomalaista designtaidetta suunnittelijakaksikko Companyn – Aamu Song ja Johan Olin – näyttelyssä Borey-taidekeskuksessa 14.5.-1.6. Se on pisimpään toiminnassa olleita pietarilaisgallerioita, joka sijaitsee ydinkeskustassa osoitteessa Liteiny prospekt 58.

Secrets of Russia

Näyttelyssä on esillä uudessa installaatiomuodossa tuotteita Kiasmassa ensi-iltansa vuonna 2012 saaneesta Venäjän salat -mallistosta. Siinä Company soveltaa venäläistä käsityöperinnettä ja dekoratiivisuutta omaperäisiin ideoihinsa. Projekti on jo saanut kansainvälistä huomiota ja näkyvyyttä mm. venäläisen AD-aikakauslehden ja belgialaisen DAMn° -julkaisun sivuilla. Pietarin-näyttelyssä on mukana myös aivan uusimpia designtuotteita, jotka perustuvat Songin ja Olinin taannoisiin Siperian matkoihin.

Hanketta on ollut tukemassa ja toteuttamassa Suomen Pietarin-instituutti. Sen näyttelytiloissa Suomi-talossa, osoitteessa Bolshaja konjushennaja 8, on samaan aikaan esillä versio Companyn varhaisemmasta projektista Suomen salat, jonka ensimmäisiä tuotteita saatiin ihastella näyttelyssä Kiasman Studio K:ssa vuonna 2007. Näyttelyihin liittyy sarja työpajoja ja muita tapahtumia, joissa pietarilaisyleisö pääsee perehtymään syvemmin designin saloihin.

Heti Companyn näyttelyn jälkeen Pietarissa nähdään lisää suomalaista taidetta, kun Marjatta Tapiolan maalauksia tulee esille Venäjän taideakatemian museoon kesäkuun ajaksi.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Companyn näyttelyn oheisohjelma