Kuva: 25 MINUTES © INGOODCOMPANY
Kuva: 25 MINUTES © INGOODCOMPANY

25 MINUTES: huutokaupasta Kiasma-teatteriin

Kiirastorstaina Kiasma-teatterissa nähtävä kansainvälinen vierailuesitys 25 MINUTES on sveitsiläisten taiteilijoiden Martin Schick, François Gremaud ja Viviane Pavillon kehittämä konsepti – mutta mistä tässä kaikessa on kyse? Juttelin esityksestä Kiasma-teatterin vastaavan tuottajan Jonna Strandbergin kanssa kahvikupposen äärellä.

Miten 25 MINUTES on päätynyt Kiasma-teatteriin?

Ranskalainen taiteilijoiden liikkuvuuden esittämiskeskus ONDA (Office national de diffusion artistique) järjestää Pariisissa säännöllisesti tapahtumia, joissa ranskalaiset ja kansainväliset teatteri- ja festivaalijohtajat voivat nähdä esityksiä ja tavata toisiaan. Vuoden 2013 joulukuussa järjestetyn tapaamisen yhteydessä Schick, Gremaud ja Pavillon järjestivät huutokaupan, jossa yleisö sai huutaa heidän esitystään omaan esityspaikkaansa.

Millainen tapahtuma esityshuutokauppa oli?

Ryhmä veti huutokauppatapahtuman itse. Heidän tuottajansa toimi meklarina ja ryhmä esitteli teoksen konseptin. Sen jälkeen alettiin huutaa viiden minuutin pätkiä esityksestä. Huutajia oli ympäri Eurooppaa, ja meille huudettiin esityksen pisin (ja toivottavasti paras!) versio, 25 minuuttia. Tilanne oli tehty performatiiviseksi ja varsin show-tyyliseksi – perinteisen hyvän huutokaupan tapaan.

Mitä itse esityksessä tapahtuu?

Se jää nähtäväksi! Esitystä ei nähty huutokauppatilanteessa, vaan siitä esiteltiin pelkkä konsepti. Ryhmän kierto alkoi viiden minuutin esityksellä ja seuraavissa esityspaikoissa sitä on tehty aina viisi minuuttia lisää. Tähän mennessä kolmikko on käynyt Belgiassa, Kroatiassa, Ranskassa ja Sveitsissä. Jokaisessa maassa käytetään sen omia kieliä, joten Kiasman esityksestä on tulossa monikielinen. Esityskonsepti nojaa vahvasti konseptuaalisen taiteen perinteeseen, jonka parissa Martin Schick on jo aiemmin työskennellyt. Se pohjautuu uusliberalistiseen markkinatalousajatteluun sovellettuna nykytaiteeseen: mitä tunnetumpi, sitä kalliimpi, mitä kalliimpi, sitä arvokkaampi. More is more!

Mitä esitykselle tapahtuu kun se on ohi?

Ajatuksena on, ettei esitys lopu 25 minuuttiin, vaan sitä jatketaan pidemmälle. Jossain vaiheessa on siis luvassa uusi huutokauppa. 25 MINUTES on kuitenkin nyt Kiasman omistama teos, eli periaatteessa sitä voidaan esittää vain täällä. Tämä on myös ensimmäinen esitystaideteos, jonka Kiasma on ostanut.

Miksi yleisön tulisi nähdä esitys?

25 MINUTES on nähtävissä näillä näkymin vain kerran. Sen esittäminen perustuu uudenlaiseen konseptiin, johon sisältyy toki myös riski: emmehän tiedä, millainen esitys tulee olemaan. Ryhmä on kiinnostava ja sen perusteella, mitä tiedän etenkin Martin Schickin aiemmista teoksista, teosta uskaltaa suositella täysillä.

25 MINUTES nähdään Kiasma-teatterissa 2.4. kello 16.
Lipunmyynti esitykseen alkaa Kiasman avautuessa 13.3.


Tuottaja, URB-festivaali

All the world's a stage.