Kiasman lyhyt vuosi 2014

Huhtikuussa 2014 Kulttuuri = Pääoma –teos nousee paikalleen. Kuva: Petri Virtanen / Kansallisgalleria.

Huhtikuussa 2014 Kulttuuri = Pääoma –teos nousee paikalleen. Kuva: Petri Virtanen / Kansallisgalleria.

Paljon on tänä vuonna Kiasmassa ehtinyt tapahtua, vaikka museo sulkikin ovensa jo syyskuun alussa mittavan remontin vuoksi. Työmaa-aidan takana ensi vuoden näyttelyiden ja muun ohjelmiston suunnittelutyöt jatkuvat toimistoissa normaaliin tapaan. Mitä jäi pian päättyvästä Kiasman vuodesta mieleen?

Kiasman kokoelmia esiteltiin koko vuoden ajan näyttelyssä Kiasma Hits. Se juhlisti 15-vuotiasta Kiasmaa ja suomalaista nykytaidetta. Näyttelyn vaihtuviin osioihin kuului mm. hurmaava päiväkoti-ikäisten lasten kuratoima näyttely. Heidän, samoin kuin hieman varttuneemmankin väen kestosuosikkeihin kuuluu Jacob Dahlgrenin kokoelmateos, värinauhoista koostuva The Wonderful World of Abstraction. Myös pitkästä aikaa esillä ollut Markus Copperin soiva valasveistos oli yksi näyttelyn hiteistä. Nyt käynnissä olevan remontin aikana osa Kiasman kokoelmateoksista oli loka-marraskuussa esillä Taidehallissa.

Vuoden vaihtuvat näyttelyt aloitti viiden Ars Fennica -ehdokkaan yhteisnäyttely. Palkinnon saajan valitsi tällä kertaa Vasif Kortun, kuraattori Istanbulista. Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen ovat palkintonsa ansainneet. Yleisön suosikiksi äänestettiin näyttelyn toinen duo, IC-98 eli Patrik Söderlund ja Visa Suonpää. He edustavat Suomea ensi vuonna Venetsian biennaalissa.

Huhtikuussa 21014 opiskelijapäivänä Jaarin näyttely houkutteli kuvaamMykkänen/Kansallisgalleria.

Huhtikuussa 21014 opiskelijapäivänä Jaarin näyttely houkutteli kuvaamaan. Kuva: Pirje Mykkänen/Kansallisgalleria.

Huhtikuussa avattiin vuoden suursatsaus, Alfredo Jaarin retrospektiivinen näyttely Kun runous ei riitä. Näyttelyn tunnelma kosketti monia katsojia, jotka tunnistivat teosten viileän pinnan alta yleisinhimilliset, humaanit tarinat. Näinä aikoina Jaarin kaltaiset, moraaliin ja yhteiseen vastuuseen teoksissaan puuttuvat taiteilijat puhuttelevat erityisen monia ihmisiä. Kiasman pohjoispäädyssä välitti keväästä syksyyn omaa viestiään näyttelyyn kuulunut valotekstiteos Kulttuuri = Pääoma. Merkittävänä lisänä Kiasman kokoelmiin hankittiin näyttelystä Jaarin uusi versio vuoden 1995 teoksesta Miljoona Suomen passia.

Alfredo Jaarin näyttelyn alkupuolella toukokuussa Kiasmassa järjestettiin kansainvälinen asiantuntijaseminaari, jonka puhujiin kuului museonjohtajia ja kuraattoreita eri puolilta maailmaa. Omassa yleisötilaisuudessaan Jaaria haastatteli yksi tämän hetken tunnetupiin kuraattoreihin lukeutuva Okwui Enwezor. Normaaliin tapaan muita kansainvälisiä, Kiasmasta ja sen toiminnasta kiinnostuneita alan asiantuntijoita ja kollegoita on vuoden mittaan vieraillut Kiasmassa lähes viikottain.

Toukokuussa 2014: Hanna Vihriälän ruusu kasvaa. Kuva: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria.

Toukokuussa 2014: Hanna Vihriälän ruusu kasvaa. Kuva: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria.

Toukokuussa avattiin vuoden 2014 kolmas uusi näyttely Kimpassa. Se toteutettiin yhteistyössä Marimekko Oyj:n kanssa. Mukaan kutsuttiin 16 suunnittelijaa ja kuvataiteilijaa, jotka toteuttivat uusia teoksia näyttelyä varten. Näyttelyn kuvatuimpiin teoksiin kuului Hanna Vihriälä irtomakeisista koottu jättiruusu. Ulkonäkyvyyttä näyttely sai Kiasman sisääntulokatoksen suurilla kuvilla, jotka suunnitteli Maija Loukeari.

Kiasman tyhjät salit herättiin henkiin lokakuun lopulla, kun Kiasma-teatterin Poikkeustila-esitystaidetapahtuma valtasi hetkeksi remonttirauhoitetut tilat. Viidennen kerroksen suuressa salissa katsoja sai hetken olla tähti: yleisö pääsi tanssimaan Roger Bernat’in esityksessä FFF: Kevätuhri. Omanlaistaan hemmottelua edusti myös toinen tapahtumaan liittynyt esitys Kehto Experimance, joka tarjosi mahdollisuuden kokea kaupunki makuuasennossa, aikuisille mitoitetuissa vauvanvaunuissa maaten. Elokuussa 15. kerran järjestetty URB-festivaali esitteli monipuolisesti tanssia, teatteria, kuvataidetta, elokuvaa sekä kaupunkitilaan sijoittuvia esityksiä. Suomalaisista taiteilijoista Kiasma-teatterin lavalla tänä vuonna on nähty mm. Kimmo Modig, Jaakko Pallasvuo, Jenna Sutela ja Tero Nauha. Myös Paula Tuovisen klassikkoesitys Blondi koki uuden tulemisen.

Vajaamittaisesta vuodesta huolimatta Kiasmassa ehti käydä upea joukko taiteen ystäviä, runsaat 147.000 henkeä. Kiitos kaikille teille tästä vuodesta – maaliskuussa jälleen tavataan uudistetussa Kiasmassa!

Pirkko Siitari
Museonjohtaja

Tallennettu kategorioihin Kiasma | Avainsanoina | Jätä kommentti

Kiasman taideaarteet kaikkien saataville

Anssi Kasitonni, Kylän suurin kypärä ja letku letkeä, 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Anssi Kasitonni, Kylän suurin kypärä ja letku letkeä, 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Kansallisgalleria, Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä tekijänoikeusjärjestöt Kuvasto ja Kopiosto solmivat reilu viikko sitten historiallisen sopimuksen. Ministeriön maksamat tekijänoikeuskorvaukset mahdollistivat yli 7000 uuden kuvan julkaisemisen Kansallisgallerian verkkosivuilla. Sopimus koskee suomalaisten taiteilijoiden teoksia, ja edistää näin suomalaisten taiteilijoiden teosten näkyvyyttä ja tunnettuutta maailmalla.

Kyseessä on merkittävä, meitä kaikkia koskeva teko. Suomalaisten yhdessä omistama taide on nyt nähtävillä laajemmin kun koskaan aiemmin.

Erityisen tärkeä uusi sopimus on oman aikamme taiteen kannalta. Aiemmin Kiasmalla on ollut mahdollisuus näyttää verkossa vain pieni osa kokoelmistaan, sillä kuvien julkaisu edellyttää tekijänoikeuskorvausten maksamista jokaisen taiteilijan osalta.

Kansallisgallerian kokoelmat ovat laajat: yhteensä noin 37 000 teosta, joista Nykytaiteen museo Kiasman kokoelmiin sisältyy yli 8600. On selvää, että vain osaa tästä kokoelmasta voidaan esitellä näyttelyissä tai muissa yhteyksissä. Siksi on tärkeää, että  taiteeseen voi tutustua myös verkon kautta.

Verkossa nykytaide voi tulla merkitykselliseksi yhä useammalle. Helposti saatavilla olevat taideteoskuvat voivat innostaa tutustumaan taiteeseen laajemmin ja etsimään lisää tietoa. Sopimus mahdollistaa myös sen, että taideteosten kuvia kokoelmista voidaan nyt näyttää opetuksen yhteydessä laillisesti.

Käsi kädessä verkkogallerian kehittämisen kanssa kehitämme nyt verkkosovelluksia, joiden avulla kokoelmat löydetään vielä paremmin. Olemme samalla kehittäneet läpinäkyvyyttä suhteessa Kiasman kokoelmaprosesseihin. Uusien teosten hankinnasta, teoslainoista ja linjauksista löydät lisää tietoa Kiasman omilta verkkosivuilta.

Taide ei kulu netissä vaan vahvistuu. Kiasman kokoelmateoksia pääsee kohtaamaan kasvokkain taas maaliskuussa, kun Kiasma aukeaa remontin jälkeen. 13.3. avautuu kaksi teemallista näyttelyä, jotka esittelevät taideteoksia yhteisistä kokoelmistamme. Mutta verkossa ne ovat kaikki.

Arja Miller
Intendentti

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote sopimuksesta

Tallennettu kategorioihin Kiasma, Kokoelmat | Avainsanoina , | Kommentit poissa käytöstä

Amerikkaa ja Eurooppaa Skandinaviassa

Loppuvuoden nykytaiteen näyttelyt Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa painottuvat eurooppalaisen ja amerikkalaisen taiteen esittelyyn. Vaikka monin paikoin – etenkin suurempien taidelaitosten ohjelmistossa – on panostettu ns. varmoihin nimiin, ilmaisutapojen kirjo valokuvista veistoksiin ja installaatioista live-esityksiin sekä näiden välimuotoihin kertovat ainakin nykytaiteen monimuotoisuudesta.

Eglė Budvytytė, Choreography for the Running Male, 2012, still-kuva performanssista Kalmarin taidemuseon näyttelystä Present Tense. Kuva: Ieava Budzeikaitė.

Eglė Budvytytė, Choreography for the Running Male, 2012, still-kuva performanssista Kalmarin taidemuseon näyttelystä Present Tense. Kuva: Ieava Budzeikaitė.

Tukholmassa Fotografiskan loppuvuoden uutuusnäyttelyihin kuuluu amerikkalaisen valokuvaajan Herb Rittsin näyttely In Full Light. Vuonna 2002 edesmennyt kuvaaja tuli tunnetuksi täydelliseksi hiotuista mustavalkoisista muoti- ja muotokuvistaan. Malleiksi päätyi 1980- ja 1990-luvun nimekkäimpiä musiikin ja elokuvan kasvoja sekä ensimmäisen supermallisukupolven geenivaliot. Ritts ohjasi myös Madonnan, Michael Jacksonin, Jennifer Lopezin, Britney Spearsin ja Chris Isaacin musiikkivideoita. Rittsin kaikessa täydellisyydessään arkitodellisuudesta vieraantuneissa kuvissa on usein latentti eroottinen lataus. Sama vire piilee myös israelilaisen Adi Nessin värikuvissa, joita nähdään Fotografiskassa joulukuusta alkaen. Hänen malleinaan on mm. Israelin armeijan sotilaita ja muita nuorukaisia.

Moderna museetissa jatkaa tammikuulle saakka näyttely Sculpture After Sculpture, jossa rinnastuvat kolmen tekijän – Katharina Fritsch, Jeff Koons ja Charles Ray – postmodernilla tavalla näköiset veistokset.  Helmikuussa kuvanveiston juhlat huipentuvat, kun Modernassa avataan Louise Bourgeoisin laaja näyttely, Valtavirrasta poikkeavaa näyttelyohjelmaa harjoittavassa Kalmarin taidemuseossa on marraskuussa avattu ryhmänäyttely Present Tense. Baltian maiden nykytaiteilijoiden teoksia poliittisella fokuksella käsittelevä näyttely painottuu alueen pääkaupunkien Tallinnan, Riian ja Vilnan taide-elämän muutoksiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Näyttelyn elävänä osana on liettualaisen Eglė Budvytytė performanssi Choreography for the Running Male, jossa joukko kaupunkitilassa liikkuvia, samanlaisiin asuihin pukeutuneita miehiä ilmaisee erilaisia tunnetiloja häpeästä hekumaan.

Essi Kausalainen, stillkuva videosta Orchard, 2013. © Essi Kausalainen.

Essi Kausalainen, stillkuva videosta Orchard, 2013. © Essi Kausalainen.

Malmön Moderna museet on koonnut nyt kolmannen kerran pohjoismaista nykytaidetta yhteisnäyttelyyn, joka on saanut nimekseen Society Acts. Tällä kertaa maantieteellinen kattavuus on laajentunut Ruotsista laajemmin Itämeren alueelle. 38 taiteilijan joukkoon on kutsuttu Suomesta Essi Kausalainen, Maija Luutonen, J.O. Mallander ja Mika Taanila sekä viime vuonna Kiasmassakin nähty liettualaissyntyinen taidefilmiveteraani Jonas Mekas. Näyttely on avoinna 21.1. saakka.

Tanskassa Aarhusin taidemuseo ARoS esittelee huhtikuulle asti Janet Cardiffin ja George Buresin ääni-installaatioita. Moni muistanee heidät Kiasmasta The Murder of Crows ääniteoksesta vuodelta 2012. ARoSin näyttelyssä on esillä kuusi installaatiota, joista yksi vaikuttavimmista on Strom Room (2009). Siinä japanilaisen hammaslääkärin klinikkaa esittävään tilaan on järjestetty myrskyn tunnelma sateineen ja ukkosineen. Ote teoksesta löytyy Youtubesta. Mieleen nousee tunnemuistumia japanilaisesta kauhuelokuvasta Dark Water, jossa loppumattomalla sateella ja tihkuvalla vedellä on keskeinen rooli.

Installation view Jens Haaning / Santiagio Sierra: The Copenhagen Declaration at Faurschou Foundation Copenhagen. Photo by Guston Sondin-Kung, © Faurschou Fondation.

Installation view Jens Haaning / Santiagio Sierra: The Copenhagen Declaration at Faurschou Foundation Copenhagen. Photo by Guston Sondin-Kung, © Faurschou Fondation.

Faurschou-säätiön näyttelytilassa Kööpenhaminan satama-alueella esillä oleva teos The Copenhagen Declaration on tanskalaisen Jens Haaningin ja espanjalaisen Santiago Sierran yhteisponnistus. Faurschou on yksityinen taidesäätiö, jolla on myös mittava kansainvälisen nykytaiteen kokoelma sekä toinen näyttelytila Pekingissä. Yhteiskunnallisesti ja poliittisesti herkistyneet Haaning ja Sierra tekevät nyt yhteistyötä ensi kertaa ja tämä on myös ensimmäinen kerta kuin Sierran teoksia on esillä Tanskassa. Kiasmassa Sierran ulkoteos oli mukana jo vuoden 2001 Ars-näyttelyssä. Kööpenhaminan teoksessa on hallimaisessa tilassa kaareksi asetettuna suuria kirjaimia, jotka julistavat: TIRED OF THIS GLOBAL SADISTIC REGIME. Kumpikaan taiteilijoista ei ole halunnut avata viestinsä sisältö tai sen varsinaista vastaanottajaa. Molemmat ovat aiemminkin käyttäneet teoksissaan sanoja ja kirjaimia, kuten Sierran vuonna 2009 käynnistyneessä projektissa The NO, Global Tour. Siinä Sierran veistosta – kahta suurta kirjainta N ja O –  kuljetetaan rekalla ympäri maailmaa. Parin tunnin mittainen roadmovie kirjainten matkasta on katsottavissa projektin sivuilla: www.noglobaltour.com

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig. 101, 2012, The Fourth Plinth, Trafalgar Square, London. Photo: James O Jenkins.

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig. 101, 2012, The Fourth Plinth, Trafalgar Square, London. Photo: James O Jenkins.

Kööpenhaminan Nikolaj Kunsthal esittelee tanskalaisen Lilibeth Cuenca Rasmussenin teoksia. Näyttely Being Human Being käsittelee nimensä mukaisesti ihmisenä olemisen ikuista probleemaa. Cuenca Rasmussenin varhainen videoteos Family Sha-la-la , jossa taiteilija perheineen harjoittaa rytmiliikuntaa, kuuluu Kiasman kokoelmiin. ARKEN Museum of Modern Art Kööpenhaminan liepeillä saa loppuvuoden aikana edustalleen oman ratsastajapatsaan. Taiteilijapari Elmgreen & Dragsetin yli 4 metriä korkean pronssiveistoksen aiheena ei ole kuningas tai sotasankari, vaan keinuhevosella kiikkuva pikkupoika. Teos, joka on ollut aiemmin esillä Lontoon keskustassa, on tanskalaisen Annie & Otto Detlefin säätiön lahjoitus museolle. Taiteilijaparin ystäville on Kööpenhaminassa tammikuun alkuun asti tarjolla myös Staatens Museum for Kunstin laaja näyttely Biography.

Oslossa Astrup Fearnley –museossa esitellään Eurooppaa yli 30 nuoren taiteilijan voimin Europe, Europe –näyttelyssä. Suomi ei näytä näyttelyn kansainvälisen kuraattoritrion – Hans Ulrich Obrist, Thomas Boutoux ja Gunnar B. Kvaran – Euroopan karttaan mahtuneen. Näyttelyn maantieteellisinä koordinaatteina on kahdeksan eurooppalaista kaupunkia: Berliini, Brysseli, Pariisi, Lontoo, Zürich, Praha, Lissabon ja tietenkin Oslo.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

 

Tallennettu kategorioihin Kansainvälistä, Näyttelyt | Avainsanoina | Kommentit poissa käytöstä